
Hankinta inhouse-yhtiöltä tulee perustua määräysvaltaan
Julkisia hankintoja koskevaa lakia ollaan muuttamassa siten, että kymmenen prosentin omistusosuus yhtiöstä riittäisi inhouse-sidosyksikkösuhteen perustaksi. Ajatus on yksinkertainen, mutta se ei kestä oikeudellista tarkastelua.
Korkein hallinto-oikeus (KHO) antoi 8.10.2025 päätöksen (KHO 2250/2025), jossa se arvioi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hankintaa Sarastia Oy:ltä. Ratkaisu oli selvä: pelkkä omistus, vaikka se olisi suurempikin, ei oikeuta suorahankintaan ilman kilpailutusta. Inhouse-aseman edellytyksenä on tosiasiallinen määräysvalta yhtiön strategisiin päätöksiin.
KHO:n ratkaisu perustuu EU:n hankintadirektiiviin ja unionin tuomioistuimen vakiintuneeseen linjaan, jonka mukaan määräysvalta on inhouse-poikkeuksen välttämätön edellytys. Direktiivi ei tunne omistusrajoja, vaan ainoastaan määräysvallan käytön.
Jos lakiin kuitenkin kirjataan prosenttiperusteinen raja – kuten 10 %:n sääntö – se olisi ristiriidassa EU-oikeuden, KHO:n ratkaisun ja hankintalain perusperiaatteiden kanssa ilman omistuksen sitomista todelliseen määräysvaltaan. Käytännössä se johtaisi siihen, että muodollisesti “omistetuista” yhtiöistä voitaisiin tehdä kilpailuttamattomia hankintoja ilman todellista vaikutusvaltaa. Markkinoiden tasapuolisen toiminnan turvaamiseksi tarvitaan siis molemmat, merkittävä omistusosuus (vähintään esillä ollut 10 %, mieluummin reilusti enemmän) ja todellinen määräysvalta.
Pelkkä omistusprosentti ei loisi selkeyttä, vaan päinvastoin lisäisi epävarmuutta ja kuormittaisi tarpeettomasti markkinaoikeutta ja KHO:ta. Markkinaosapuolet tulisivat väistämättä riitauttamaan hankintoja, jotka perustuvat pelkkään omistukseen mutta rikkoo vallitsevaa oikeuskäytäntöä ja EU-oikeuden määräysvaltakriteeriä.
Lainsäätäjän tulisi nyt kuunnella sekä EU-oikeuden että kotimaisen oikeuskäytännön selkeää viestiä siitä, että inhouse-hankinnan perusta on tosiasiallisessa määräysvallassa – ei pelkässä omistusprosentissa. Molemmat tarvitaan!
Kirjoittaja on julkisten hankintojen ja markkinatiedon asiantuntija, joka seuraa inhouse-sääntelyn kehitystä ja toimintatapoja.